Konserter

© 2001-2018
Växjö Madrigalkör

Madrigal?

Ursprunget till ordet madrigal är omtvistat. Det förekommer många mer eller mindre sannolika teorier. En av de vanligare är att stammen är gemensam med det latinska ordet för moder, mater. Det skulle då betyda ungefär "på modersmålet".

Musikformen, en profan körmusik gärna med nya litterära utrycksformer, uppstod i Italien på 1500-talet (det finns en tidigare musikform som också kallas "madrigal", men det är den senare varianten vi är intresserade av). Text och musik skulle nu framträda på lika villkor. Bland de mer kända madrigalkompositörerna finns Andrea Gabrieli, Orlando di Lasso och Claudio Monteverdi. Under 1600-talet hade madrigalen spritt sig även utanför Italien och från England känner vi framstående namn som Thomas Morley, William Byrd och Orlando Gibbons.

En kör föds

Den här typen av musik, gärna på originalspråk, ville Växjö Madrigalkör odla, och när vi startade 1986 var körens namn därmed självskrivet. Föreningen bildades formellt i januari 1987 och Växjö Madrigalkör har med åren också utarbetat en stor kyrkomusikalisk repertoar. Gärna av mindre kända kompositörer och kända kompositörers mindre kända verk.

Sedan starten har vi givit många konserter i Växjö med omnejd, liksom i övriga Småland och på en del andra platser i södra Sverige. Vi har också på inbjudan givit konserter i Danmark och Tyskland.

Dirigenter då och nu

Initiativtagare till kören och dess ursprunglige ledare var musikdirektör Nils-Olof Berg, Smålands Farstorp, Nye. Nils-Olof var länge verksam som instrumentbyggare och många är de orglar, cembali och andra klaverinstrument som bär hans signum. Han har även lett andra körer, däribland Allmänna Sången i Uppsala och Akademiska kören i Växjö. Efter nästan 25 år som körens ledare var det dock till slut dags för Nils-Olof att tacka för sig och överlämna taktpinnen till nya förmågor.

Under 2010 leddes kören huvudsakligen av Lars Hallgren, kyrkomusiker från Uppsala med ett särskilt intresse för äldre musik;. Han har bl.a. varit cembalist i Barockoratoriets Vänner och i madrigalensemblen "I Vaghi Fiori". Nya projekt lockade dock och under våren 2011 tog en av körens egna medlemmar, tidigare musikläraren och mångsidiga alten Eivor Sandgren, över ledarskapet för att hålla liv i körgemenskapen medan en efterträdare söktes.

Denna efterträdare skulle komma att bli Maja Lundbeck. Maja har en kandidatexamen i sång från Musikhögskolan i Piteå och arbetar till vardags som sångpedagog vid Kulturskolan i Växjö. Det var med stort engagemang och oändlig entusiasm som hon hösten 2011 tog sig an kören. Under Majas ledning genomförde vi bland annat vår mycket omtyckta Renässansfest våren 2012, tillsammans med musiker och dansgruppen Trotto, och hösten 2014 kombinerade vi gammalt och nytt när vi framförde Palestrinas "Missa brevis" i domkyrkan, sida vid sida med fyra Mariaantifoner tonsatta av Majas bror, Olof Lundbeck. Sammantaget blev det några fantastiskt roliga och utvecklande år, där kören fick chansen att utveckla såväl sin repertoar som sina röster. Efter fem år kände dock Maja att det var dags att lämna över taktpinnen till någon annan för att själv få mer tid med sin familj och sin egen karriär. Vi önskar henne allt gott i framtiden.

Sedan hösten 2016 heter körens dirigent Dorothea Knust. Dorothea är utbildad organist och kommer ursprungligen från Tyskland, men bor sedan några år i Sverige. Hon har tidigare arbetat i Stockholm och där lett flera olika sorters körer med varierande repertoar och sammansättning, men till Madrigalkörens stora lycka bor familjen nu i Växjö. Många spännande projekt väntar framöver - senaste nytt finns under rubriken Konserter!